Objectbeschrijving
Wie nu over het terrein van het voormalige zenderpark Radio Kootwijk loopt, zal aangenaam verrast worden door de rust, het vele groen, de uitgestrekte vergezichten, de fluitende vogels en alle culturele activiteiten die hun plek op Radio Kootwijk gevonden hebben. Dit is de plek waar decennialang de verbinding gelegd werd tussen Nederland en zijn toenmalige koloniën, met name Nederlands-Indië.
Sinds 2009 is Staatsbosbeheer opnieuw beheerder van het gebied. Het terrein, midden op de Veluwe, is de afgelopen jaren flink onder handen genomen door Staatsbosbeheer, in samenspraak met provincie en gemeente. De vele evenementen en bijeenkomsten die de afgelopen jaren in dit gebied plaatsvonden, tonen het nog maar eens aan: Radio Kootwijk bruist en is nog maar net begonnen.
Enigszins afgezonderd van de hoofdgebouwen staan drie identieke gebouwen die vroeger als korte golf zendgebouwen in gebruik waren. De gebouwen, elk met ruim 500 m² zijn vrijwel identiek aan elkaar. Eén van deze gebouwen, gebouw C, is al enkele jaren verhuurd. De overige twee gebouwen, genaamd ‘D’ en ‘E’, staan al een tijd leeg, zonder dat er een gebruiker voor gevonden kon worden.
De klantvraag
Door Staatsbosbeheer werden we gevraagd een onderzoek te doen naar de gebruiksmogelijkheden van deze gebouwen. Een herbestemmingsopgave dus. Op zo’n bijzondere locatie krijg je te maken met een grote diversiteit aan regelgeving. Wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden binnen die opgelegde kaders? Voor welke huurder is zo’n gebouw eigenlijk interessant, en welke strategie past het best om het onder de aandacht te krijgen van die specifieke groep gebruikers? En hoe past dat vervolgens in de doelstellingen van Staatsbosbeheer?
Onze aanpak
Om bij het begin te beginnen, zochten we eerst uit met welke regels er allemaal rekening gehouden moet worden. Er bestaan regels vanuit het bestemmingsplan, vanuit de natuurregelgeving, maar ook onderlinge afspraken met de bewoners van het naastgelegen dorp.
Door dat al op een rijtje te zetten, ontstaat er een beeld van de mogelijkheden die de locatie biedt. En tijdens dat onderzoek, ook op locatie, kom je er telkens weer achter hoe bijzonder het is, zo’n industrieel gebouw, midden in een uitgestrekt natuurgebied. Het maakt je ook bewust van het feit dat het hier om iets heel bijzonders gaat.
We maakten een ‘bidbook’ waarin alle informatie over de gebouwen verzameld is om voor iedereen de unieke eigenschappen van deze locatie duidelijk zichtbaar te maken. En om potentiële huurders in te lichten over de mogelijkheden.
Visie
Bij zulke specifieke kaders hoort een heel specifiek soort huurder. Een ondernemer die niet een standaard kantoorruimte wil huren, maar echt iets bijzonders wil. Iemand die het feit dat je de auto niet voor de deur kan parkeren niet als een probleem ziet, maar juist als een bijzondere eigenschap. Ook de meeste andere beperkende regels zien er op toe dat de rust en de ruimte hier gegarandeerd blijven.
Strategie
Om de juiste personen te bereiken boorden we niet alleen ons eigen netwerk aan, maar maakten we ook gebruik van bijvoorbeeld social media en persberichten. Daarin benadrukken we de unieke eigenschappen van de gebouwen en het natuurgebied.
Die campagne heeft een aantal geïnteresseerden opgeleverd met fantastische ideeën voor de gebouwen waar we zelf nooit op gekomen zouden zijn. Na een snelle toets of deze plannen mogelijk en haalbaar zijn, zijn deze geïnteresseerden vervolgens doorverwezen naar Staatsbosbeheer, dat vervolgens zelf zorg zal dragen om tot overeenstemming te komen met de nieuwe gebruikers.
Door enkel de kaders te schetsen en input vanuit de markt te vragen, werd maar weer eens bevestigd dat het vraag gestuurd ontwikkelen van dit soort projecten de meest haalbare resultaten oplevert. Er zijn zo veel ondernemers met zulke bijzondere en specifieke ideeën, dat deze juist vanuit de markt moeten komen. Het op een juiste manier faciliteren en enthousiasmeren is daarbij wel erg belangrijk.