Subsidie voor onderhoud en dan?
U staat in de startblokken om aan de slag te gaan met restauratie- of onderhoudswerkzaamheden aan uw monument. De financiering is rond, misschien heeft u eind augustus zelfs een instandhoudingssubsidie (SIM) voor zesjarig onderhoud toegekend gekregen. Als eigenaar wilt u zorgdragen voor de instandhouding van uw monument en het goed onderhouden ervan. U bent op zoek naar een uitvoerende partij om de werkzaamheden aan uw monumenten aan uit te besteden, maar weet niet welke partijen daarvoor geschikt zijn. Of heeft u hiervoor helemaal geen tijd om dat zelf allemaal uit te zoeken?
Hoe kiest u een geschikte aannemer?
Niet iedere aannemer is geschikt om herstelwerkzaamheden aan uw monument goed uit te kunnen voeren. Er zijn ook aannemers die hiervoor de expertise niet hebben. Het zou voor u een geruststelling zijn als u voor de selectie van een deskundige aannemer door een ervaren bouwkundig adviseur met expertise op het gebied van monumenten wordt geholpen. Een adviseur die de geschikte aannemers en bouwbedrijven goed kent en die precies weet hoe de aanbesteding voor uw monument het best kan worden doorlopen. Een adviseur die ervoor zorgt dat de aannemer de werkzaamheden volgens planning uitvoert en erover waakt dat de monumentale kwaliteit van uw kostbare bezit wordt gegarandeerd. Onze bouwkundig adviseurs zijn u hier graag bij van dienst!
Aanbesteding
In de eerste fase van de aanbesteding bepalen we samen met u of het verstandig is om voor één hoofdaannemer te kiezen of dat het beter is om met afzonderlijke partijen te werken. We stellen enkele aannemers aan u voor. Vervolgens gaan we het bestek en de voorwaarden uitschrijven zodat alle partijen dezelfde en de complete informatie ontvangen. Meerdere aannemer worden uitgenodigd om deel te nemen aan de aanbesteding. Eventueel organiseren we een rondleiding op locatie en vragen worden beantwoord in een nota van inlichtingen. Nadat de offerte(s) zijn ontvangen worden deze door ons beoordeeld en brengen we aan u een gunningsadvies uit.
Opdracht en planning
In de tweede fase wordt na uw goedkeuring opdracht verleend aan de aannemer. De aannemer stelt een planning en een overzicht van de termijnbetalingen op. De planning wordt met u doorgesproken en we leggen alle afspraken vast in een opdrachtovereenkomst.
Uitvoering en oplevering
Op uw verzoek zijn we bij de start van de werkzaamheden aanwezig en tussentijds worden er controles uitgevoerd. Nadat de werkzaamheden gereed zijn worden samen met u en de aannemer de werkzaamheden opgeleverd waarbij eventuele opleveringspunten worden genoteerd. Deze opleveringspunten dient de aannemer binnen een korte termijn hersteld te hebben. Vanaf de aanbesteding tot en met de oplevering wordt een bouwdossier bijgehouden. Dit dossier is belangrijk bij de verantwoording van subsidies.
Verantwoording van subsidie
Door onze ondersteuning wordt u als eigenaar ontlast. De werkzaamheden worden conform planning uitgevoerd. Klement Rentmeesters is met uw gebouw bekend en weet welke aannemer geschikt is om de werkzaamheden te laten uitvoeren. Zowel voor, tijdens als na het uitvoeren van de werkzaamheden blijven wij het eerste aanspreekpunt voor u en voor de aannemer. Doordat we een degelijk dossier opbouwen hebben we alle gegevens bij controle van bijvoorbeeld een subsidieverlener bij elkaar, zodat snel inzichtelijk is welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en de subsidie gemakkelijk te verantwoorden is.
Voorbeeldproject: Raar 47, Meerssen
Voor deze fraaie boerderij hebben we in 2019 de aanvraag van de SIM subsidie bij de Rijksdienst Cultureel Erfgoed verzorgd. De subsidie is verleend en met de beschikbare middelen kan het reguliere onderhoud aan de boerderij worden uitgevoerd.
De eigenaren van deze boerderij hebben ons gevraagd om te helpen met het vinden van een geschikte aannemer en om de begeleiding van de onderhoudswerkzaamheden te verzorgen.
Binnen onze opdracht voor directievoering en begeleiding van de uitvoeringswerkzaamheden hebben we onderstaande stappen doorlopen:
- We stelden het bestek en de voorwaarden voor de aanbesteding op en we maakten een uitnodigingsbrief voor deelname aan de aanbesteding die gericht werd aan verschillende geschikte aannemers.
- Ter beantwoording van vragen van de aannemers stelden we een nota van inlichtingen op.
- We beoordeelden de verschillende offertes en stelden een gunningsadvies op.
- Er werd een jaarlijks kostenoverzicht opgesteld waarin inzichtelijk is gemaakt welke werkzaamheden jaarlijks worden uitgevoerd en welke uitgaven hierbij te verwachten zijn.
- Voorgaand overzicht is met opdrachtgever besproken en na goedkeuring hebben we een conceptopdracht opgesteld.
- De aannemer is verzocht om een planning en een overzicht van de termijnbetalingen op te stellen.
- Deze planning en het overzicht van de termijnbetalingen spraken we door met de opdrachtgever.
- Na akkoord van de opdrachtgever maakten we de opdracht aan de aannemer definitief.
- We voerden diverse controles uit tijdens de uitvoering.
- We verzorgden samen met de opdrachtgever en de aannemer de oplevering van het project.
- Doordat we een uitgebreid bouwdossier bijhielden konden we adequaat adviseren over en beoordeling geven inzake de facturering van het project.
De werkzaamheden zijn volledig conform planning uitgevoerd.
Voorbeeldproject: Kasteel Rijckholt
In 2020 hebben we de eigenaar van Kasteel Rijckholt geholpen bij het verkrijgen van subsidie voor de dakrestauratie. De provincie Limburg heeft hier subsidie voor verleend. Op verzoek van de eigenaar verzorgden wij de aanbesteding en de begeleiding van de werkzaamheden. Het betrof hier de restauratie van een leiendak. Dat is echt specialistenwerk en vraagt om een aannemer die verstand van zaken heeft!
Binnen onze opdracht voor directievoering en begeleiding van de uitvoeringswerkzaamheden aan de dakrestauratie hebben we onderstaande stappen doorlopen:
- We stelden het bestek en de voorwaarden voor de aanbesteding op en we maakten een uitnodigingsbrief voor deelname aan de aanbesteding die gericht werd aan verschillende door ons geselecteerde dakdekkers.
- Met de verschillende dakdekkers zijn we het werk ter plaatse gaan bekijken.
- Ter beantwoording van vragen van de dakdekkers stelden we een nota van inlichtingen op.
- We beoordeelden de verschillende offertes en stelden een gunningsadvies op.
- Er werd een jaarlijks kostenoverzicht opgesteld waarin inzichtelijk is gemaakt welke werkzaamheden jaarlijks worden uitgevoerd en welke uitgaven hierbij te verwachten zijn.
- Voorgaand overzicht is met opdrachtgever besproken en na goedkeuring hebben we een conceptopdracht opgesteld.
- De dakdekker is verzocht om een planning en een overzicht van de termijnbetalingen op te stellen.
- Deze planning en het overzicht van de termijnbetalingen spraken we door met de opdrachtgever.
- Na akkoord van de opdrachtgever maakten we de opdracht aan de dakdekker definitief en stelden we een overeenkomst aanneming van werk op (U.A.V. 2012).
- We organiseerden een startbijeenkomst.
- We voerden diverse controles uit en zaten de bouwvergaderingen voor tijdens de uitvoering.
- We verzorgden samen met de opdrachtgever en de aannemer de oplevering van het project.
- Doordat we een uitgebreid bouwdossier bijhielden konden we adequaat adviseren over en beoordeling geven van de facturering van het project en ondersteunen bij de verantwoording van de subsidie.
We hebben de eigenaar van begin tot eind kunnen ontzorgen en we hebben als directie het werk begeleid. Voor zowel de eigenaar als de dakdekker bleef Klement Rentmeester de centrale partij in de uitvoering waar beiden hun vragen konden stellen en informatie konden opvragen. Onze opdrachtgever kon zich hierdoor volledig richten op zijn eigen dagelijkse activiteiten!