Liefde voor monumenten en landgoederen.

Zoek

Verkoopproces van monumenten: De bezichtiging

13 april 2023

BEZICHTIGING, een persoonlijke ontmoeting

Een verhalenreeks met Vincent Voorn, de makelaar van Klement Rentmeesters

Bezichtiging, een tweeledig en tijdrovend proces

In het vorige interview vertelde Vincent Voorn over de inverkoopname van bijzonder vastgoed en de werkwijze van Klement Rentmeesters. Na de gesprekken met de eigenaar, de waardering en een stapsgewijze presentatie van het object volgt de fase van bezichtiging.

Hoe worden de potentiële kopers benaderd?

‘‘Gerichte en persoonlijke benadering is de basis van onze aanpak’’ antwoordt Vincent Voorn. In de Exclusieve Preview wordt het te huur of te koop aangeboden object als eerste gepresenteerd. ‘‘We beschikken altijd over een bestand van zoekers die door ons regelmatig actief worden geïnformeerd en benaderd. Wij zijn erin gespecialiseerd om het netwerk achter onze relaties te benutten. We investeren stevig in de relatie met de potentiële koper door deze met alle respect te woord te staan en voldoende tijd te nemen om het object te presenteren en te bezichtigen.’’ Aldus Vincent Voorn.

Pas je voor de bezichtiging een vaste werkwijze toe?

‘‘Het is altijd maatwerk, we bieden alle ruimte voor bezichtigingen. Daarom ben ik wel eens twee weken met één pand bezig’’. Vertelt Vincent Voorn. ‘‘Het is een tijdrovend proces, maar dat is onze bewuste keuze, we vinden dat het absoluut waard! We zoeken immers een geschikte en betrouwbare partij om mee tot zaken te komen en dat kost tijd.’’

Hoe verloopt een bezichtiging?

‘‘Bezichtiging wordt enkel exclusief georganiseerd, de geïnteresseerde mag in alle rust komen kijken. Ik ben er altijd persoonlijk bij. We organiseren geen kijkdagen en bezichtigen ook nooit met meerderen tegelijk. Voor elke bezichtigingsafspraak neem ik de tijd zodat de mensen het object goed kunnen leren kennen.

Een andere reden daarvoor is dat ik als makelaar de geïnteresseerde kan leren kennen om vast te stellen of ik met een betrouwbare partij te maken heb om mee tot zaken te kunnen komen. Het is tweeledig: het gaat erom dat de potentiële koper het gebouw goed kan leren kennen, evenals de persoonlijke ontmoeting tussen mij en de potentiële koper. Het karakter van het object, de huidige eigenaar en de locatie hebben ook invloed op hoe de afspraak wordt ingevuld.”

Hoe kan een kijker zich voorbereiden op de bezichtiging?

‘‘Bij een bezichtiging nemen we veel tijd om alle vragen te beantwoorden. Om u daar goed op voor te bereiden is het belangrijk de brochure te lezen en de tekeningen goed te bekijken om een idee te hebben over hoe het huis in elkaar zit. We besteden veel tijd aan het maken van een goede brochure, deze biedt veel informatie en details van de indeling tot en met de historie. Hierdoor weet u voor dit object welke vragen u nog wilt stellen, maar misschien ook welke al beantwoord zijn.’’

Het gaat niet om doorsnee gebouwen maar vaak om groot, indrukwekkend of imposant vastgoed. ‘‘Het is zinvol niet helemaal blanco, maar juist voorbereid ter plaatse te komen om niet overweldigd te worden door verrassingen van de eerste indruk. Het is plezieriger de beschikbare tijd vooral te kunnen benutten om het gebouw op u in te laten werken en de sfeer te proeven,’’ merkt Vincent Voorn op.

‘‘Het is voor mij als makelaar fijn dat ik de tijd heb om alle vragen te beantwoorden en mee te denken of het programma van eisen en de wensen van de potentiële koper aansluiten bij het object. Om goed te luisteren wat de wens inhoudt voor de geïnteresseerde en om niets over het hoofd te zien, is het fijn als de locatie voor beide partijen al een beetje bekend is.’’

Gaat het om gevoel, is het goed te vertrouwen op een eerste indruk?

‘‘Ja, een eerste bezichtiging, ondanks hoe de markt er op het moment voor staat, moet het er vooral om gaan dat men zich hier thuis kan gaan voelen. De eerste ontmoeting gaat er om de indruk te krijgen hoe het zal zijn hier te wonen, te werken, kerstmis te vieren… tot aan alle dagdagelijkse dingen te doen.’’

Heeft het voordelen steeds meer bezichtigingen begeleid te hebben?

‘‘Hoe langer en vaker ik ergens ben geweest, en hoe meer vragen ik al gekregen heb van verschillende geïnteresseerden, hoe beter ik het object leer kennen en ook antwoorden kan geven en kan meedenken. Bij elk bezoek komen er weer verschillende dingen naar voren, zoals wensen of vragen over de mogelijkheden van juist deze plek of bepaalde vertrekken. Ik heb daar dan al over gepraat, er over nagedacht en onderzoek gedaan.’’

Verwerk je vragen of reacties van eerdere geïnteresseerden ook in het volgende bezoek?

‘‘Juist door er ter plaatse over te praten kom je steeds tot nieuwe inzichten. Het gaat om het type gebouwen waar je vaak een heleboel kanten mee op kunt. Ik heb zelf vaak ook al een bepaald idee, maar dat stelt zich steeds verder bij omdat ik er vaker met verschillende mensen ben. Iedereen heeft weer andere ideeën en een eigen voorstellingsvermogen.’’

Wat is jouw uitdaging bij de bezichtiging?

‘‘De eerste bezichtiging moet ook vooral gaan over de vraag; ‘Hoe kunt u van deze plek uw thuis maken?’ We houden daarom ook geen kijkdagen waar ik alleen maar met de brochure sta om vragen te beantwoorden. We nemen echt bewust de tijd om mensen de gelegenheid te bieden voor het proces van filosoferen, samen nadenken en inventariseren.

Wat is uw programma van eisen? Wat zijn de zakelijke punten? Welke specifieke wensen heeft u? Die vragen vormen de kern van de bezichtiging. Het gaat erom dat mensen zich vrij kunnen voelen, zodanig dat ze echt op hun gemak gaan rondkijken, een uur of desnoods langer in het huis kunnen zijn. Wij zorgen ervoor dat de eigenaar van het pand niet aanwezig is bij de bezichtiging. Dat werk veel beter omdat we de ervaring hebben dat kopers zich dan veel meer op hun gemak voelen.”

Prijs je het object heel actief aan of luister je vooral naar de kijker?

‘‘Natuurlijk ben ik als makelaar een verkoper, maar ik wil allereerst horen wat de geïnteresseerde precies zoekt en welke elementen daarbij belangrijk zijn. Daarover wil ik alle informatie kunnen bieden. Vervolgens ga ik op basis van de wensen die mensen uitspreken meedenken over hoe we daar een invulling aan kunnen te geven. Dat is ons werkproces, een antwoord bieden voor de obstakels of uitdagingen die mensen voor zich zien.’’

En als een koper wat aan een pand wil veranderen?

De bezichtiging is niet afgelopen als de deur weer dicht gaat. ‘‘Als het bijvoorbeeld niet meteen met zekerheid te zeggen is wat er wel en niet mag worden aangepast aan het gebouw, dan ga ik dat nog diezelfde dag uitzoeken en het antwoord geven. Hiervoor bestaat de samenwerking met collega’s die kunnen bekijken wat er aan stappen nodig is om een bepaalde ingreep te doen. Onze architect kan een tekening ter impressie maken van het idee dat een geïnteresseerde heeft bij het betreffende object. Dan kunnen we dat die avond nog toesturen en kan de potentiële koper dit meenemen in zijn besluit,’’ vertelt Vincent Voorn.

Wat is het voordeel van een rentmeester als makelaar?

‘‘Van een gewone makelaar is niet te verwachten dat ze ook een collega op het kantoor heeft zitten die kan uitrekenen en uittekenen wat er allemaal past in huis, of het mogelijk is een woonkamer van de schuur te maken. Als rentmeesters hebben we daarvoor de kennis en expertise in huis. Dit is de service die we willen bieden en waar we ons actief voor inzetten.’’

‘‘Het is niet onze stijl de potentiële koper door te verwijzen naar andere instanties om erachter te komen of hun idee verwezenlijkt zou kunnen worden. Als men bijvoorbeeld aanpassingen in het huis voorziet, zal ik nooit zeggen; ‘Góh dat weet ik niet, ga maar eens praten met de gemeente of stap naar een architect’. Dan zou ik mensen die een huis bezichtigen, nog vóór ze weten of ze koper zijn, op kosten jagen. Want externe partijen geven het antwoord of advies niet voor niets.’’

Teamwork

Klement Rentmeesters heeft een eigen bouwkundig tekenaar en architect op kantoor, een planologisch specialist en bouwkosten calculators om mee te helpen in het proces, om in deze vraagstukken te faciliteren. ‘‘Als iemand dan zegt, ‘Ik zou van de schuur een woonkamer willen maken’, kunnen we diezelfde dag nog een antwoord toesturen; ‘Ja, het is mogelijk, het kan constructief of bouwhistorisch en de ingreep gaat ongeveer zoveel kosten.’ We weten ook goed wat het onderhoud van een bijzonder object kost en of er subsidie voor onderhoud of verduurzaming te krijgen is. Onze subsidie-specialisten zijn beschikbaar om eventuele vragen over deze onderwerpen te beantwoorden.’’

Het verschil maken

‘‘Dat zijn echt de verschillen en daarin willen we ons als Klement Rentmeesters onderscheiden. Voor bijzonder erfgoed, voor dit type gebouwen en oppervlaktes waar u niet zomaar over beslist. We kunnen de indeling of functie niet meteen omtoveren, maar we kunnen wel helpen om het proces en de haalbaarheid in te schatten en naar wens daar verder in te begeleiden. Het gaat er om de drempels die mensen hebben niet op te werpen, maar ze weg te nemen. Dat is de toegevoegde waarde van een rentmeester als makelaar.’’ Aldus Vincent Voorn, makelaar bij Klement Rentmeesters.

Meld u hieronder aan voor onze Erfgoed Inside. Zo bent u altijd als eerste op de hoogte van nieuwe subsidies voor monumenten en ander, leuk nieuws over monumenten, landgoederen en ander bijzonder erfgoed.

Als eerste op de hoogte van nieuwe subsidies voor monumenten? Leuke nieuwtjes over monumenten, landgoederen en erfgoed?

Schrijf u nu in voor onze Erfgoed Inside en ontvang 7 keer per jaar alle nieuws over monumenten en erfgoed!

Lees verder over het verkoopproces in de volgende blog.

Deel dit bericht

Contact

Vul onderstaande gegevens in en we nemen binnen twee werkdagen contact met u op.

    De Erfgoed Inside is onze nieuwsbrief met informatie over subsidies, adviezen over onderhoud en mooie verhalen over monumenten.
    Nieuw aanbod te koop of te huur ontvangt u als eerste via onze Exclusieve Preview! 

    Meld u hier aan

    > Al meer dan 6.000 mensen gingen u voor
    chevron-down